SOOHYEOK SHIN Korea, b. 1967
Majored in painting at Hongik University, Soohyeok Shin had his first solo exhibition at the Yoon Gallery in Seoul in 1995 when he was a graduate student. Since then, the artist has built a reputation by holding numerous solo exhibitions. He also participated in the Prix Whanki nomination exhibition as one of three young artists under 35 in London, Venice, and Seoul.
He said he started longing for questions about essence and nature when he watched the attack in 2001 at the US Trade Center live and has constantly been telling the experiences of time and space encountered in daily life. Having returned to Korea after completing his Ph.D. in painting at Tokyo University of the Arts in 2008, he developed his main motifs of buildings or places in the city. The blue-colored illusions and memories are constructed on the canvas, focusing on the sense of structure, space, blank space, and light in architecture. Recently, he has been continuing his abstract work that is closer to the essence by gradually emptying the form from the screen.
Shin draws horizontal and vertical lines on the canvas and repeatedly stacks, erases, and refills the lines one after another. It reflects on the relationship among people, places, and society and captures the relationship with a keen sensitivity. By expressing the space of the abyss through overlapping layers, and nonmaterial elements such as light, flow, and emotion, Shin replaces the records of those invisible moments with blue and melts them into the work.
Engaged in teaching as a professor at Hongik University and painting at the same time, Soohyeok Shin has held exhibitions at renowned art museums and festivals around the world, including the Sejong Museum of Art in Seoul (2019), Pohang Museum of Steel Art (Korea, 2012), Musee F (Tokyo, 2008), and the 3rd Echigo-Tsumari Art Triennale (2006).
홍익대 회화과를 전공한 신수혁은 대학원 시절, 서울의 윤 갤러리에서 첫 개인전을 가졌다. 그 후, 다수의 개인전을 통해 이름을 알리기 시작했다. 2000년에는 환기미술상 후보전에 런던, 베니스, 서울의 35세 이하 청년작가 각 3명 중 1명으로 참가했다.
2001년 미국 무역센터의 테러를 생방송으로 지켜보며 본질과 본연에 대한 질문을 갈망하게 되었다고 말하 는 그는, 일상에서 마주하는 시공간에 대한 경험을 꾸준히 이야기하여 왔다. 2008년 도쿄 예술대학 회화과 박사과정을 마친 뒤 귀국하여, 주로 도시 속 건축물이나 장소를 모티브로 회화 작업을 전개하였다. 건축물의 구조와 공간, 여백, 빛에 대한 감각을 중심으로, 푸른 색의 아득한 환영과 기억을 캔버스에 축조해낸다. 최근에는 화면에서 형상을 점차 비워내어 보다 본질에 가까운 추상 작업을 지속하고 있다.
작가의 작품은 캔버스 위 가로선과 세로선으로 그리며, 선을 켜켜이 쌓고 지우고 그리고 또다시 채우고를 반복하는 작업으로 이루어진다. 이러한 작업 방식은 작가가 인간과 장소, 사회의 관계에 대해 성찰하고 그 관계를 예민한 감수성으로 포착한 결과이다. 작가는 겹쳐진 레이어를 통해 심연의 공간을 표현하여 빛과 흐름, 감성 등 비물질적 요소들과 그 비가시적인 순간의 기록들을 블루(blue)로 치환하여 작품 속에 녹인다.
현재 서울 홍익대학교에서 강의를 하며 교육과 작업을 동시에 겸하고 있는 신수혁은 세종문화회관 미술관(2019), 포항시립미술관(2012), Musee F (동경, 2008), 제3회 에츠고츠마리 트리엔날레(2006) 등 국내외 전시를 가지며 활발히 활동하고 있다.
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