YOON SANG YUEL Korean, b. 1970
Yoon Sang Yuel (b.1970) is a Seoul-based artist who graduated with a B.F.A. in Fine Arts from Kyungwon University and was selected for Expressive Activities at Seoul Foundation for Art Culture (2009) and was an Archive registered artist at SOMA Drawing Center (2008).
Yoon was a resident artist at Cité Internationale des Arts in Paris (2007), and has exhibited at the Korea-Vietnam Contemporary Art Exhibition in Hanoi, Vietnam (2019); Renzo Cortina, Italy (2015); Window of K-Art, National Museum of Indonesia, Indonesia (2014). Yoon’s works are collected by the National Museum of Contemporary Art (Korea) and Daegu Art Museum (Korea), among other institutions.
“My works, which started from personal overcoming project, are expressions of many events, phenomena, and notions in total and accumulated signs from childhood memory to social experience. The results lead to natural scratches or afterimages 'Dust drawing', intensively shaped 'Optical evidence' and layers of 'Silence' with repeated piling up. In particular, for the silence, a continuous work in the belief that the attitude leads to an image, drawing lines shows horizontal images but the amplitude of the waves of the invisible irregular emotions that move up and down is huge. The sensitivities of such memories are to be rewritten after being erased from the gaps between the sheets of paper and films. The layers heaped up over the time will make a difference in the thicknesses between shadows and illusions.
However I wish to be an invisible line. As if he was a flash of light….”
- Quote from the artist
The exploration of the thickness of lines, digital printing is the study of “fear,” an illusion that presents itself as reality. The series comprises vertical or horizontal lines, straight lines meticulously drawn manually or digitally. Mostly, working with linear paintings, the visualisation of memory, and personally written records is a striving for perfectionism that may only remain an illusion.
The series, Silence, so-called “linear painting,” illuminates a dark atmosphere, thus creating an illusion. With the utilisation of a mechanical pencil, Yoon draws lines with 0.3mm intervals in between lines and digitalizes the work by applying inkjet. In addition to the layers of thin film sheets he draws linear lines repetitively – the lines that carry emotional thoughts - create a sense of illusion.
윤상렬(b.1970)은 서울에서 활동하는 작가로 경원대학교를 졸업하였다. 서울문화재단 예술표현활동지원 및 소마 드로잉 센터의 아카이브 작가로 선정되었다. 윤상렬은 파리국제공동예술체(2007, 프랑스) 레지던시를 거쳐 베트남 하노이 한국-베트남 현대미술교류전(2019, 베트남), 렌조 코르티나 (이탈리아, 2015), 한국의 아름다움을 여는 창(인도네시아, 2014) 등에 참여하였다. 현재 그의 작품은 국립현대미술관과 대구미술관 등의 기관에 소장되어 있다.
“나의 작업은 개인적인 극복프로젝트로부터 시작되었다. 어릴 적 삶의 기억에서부터 사회적 경험에 이르기까지 수많은 사건과 현상, 관념을 총체적이고 축적된 기표로 표현한 작업들이다. 그 결과물로 자연스레 긁적거린 흔적 또는 잔상인 ‘먼지 (Dust drawing)', 집중적으로 붙여 형상화된’ 다중징표(Optical evidence)', 그리고 반복적 긋기로 쌓인 겹 ‘침묵(Silence)'로 이어진다.
특히 태도가 곧 형상으로 이어진다는 믿음에서의 지속적 작업인’ 침묵(Silence)'은 긋고 보여지는 것은 수평, 수직적으로 나타나지만 보여지지 않는 불규칙한 감성은 위아래로 움직이는 파장의 진폭이 크다. 그 기억의 감성들을 종이와 필름의 ‘사이’ 공간에 지우고 다시 써 내려간다. 시간이 지나고 그 켜들이 쌓이면서 그림자와 환영은 서로 다른 두께를 드러낸다.”
윤상렬을 대표하는 <침묵> 시리즈는 두려움에 대한 연구이다. 샤프를 사용하여 선과 선 사이에 0.3mm 간격으로 선을 긋고 잉크젯으로 디지털화하여 완성한다. 미세한 선의 굵기를 디지털과 수작업을 오가며 일정한 간격으로 수평 또는 수직의 직선을 긋는 ‘선형회화’ 작업은 얇은 필름 시트를 겹겹이 쌓아 올린 후 반복적으로 그려내는 선에서 공간의 깊이와 시각적 환영을 만들어진다.
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