Soh(素)_empty morph
Archive exhibition
Overview
Soh(素)_empty morph
25 February - 03 April 2021
The Page Gallery EAST
Through Soh(素) empty morph, a group exhibition featuring three artists, Tschoonsu Kim, Soohyeok Shin, and Kwangyup Cheon, The Page Gallery intends to reveal the unique factors and attitudes of Korean art within the larger frame of Minimalism. The work of these three artists pursues a common process of returning to one fundamental so (素) through non-purposefulness and offering of the body. Yongdae Kim, former director of the Daegu Art Museum, who curated this exhibition, says, “In terms of attention to repetitiveness and process, and in terms of offering the body to record life, their work is intimate with Post-Minimalism.” Therefore, this exhibition takes a closer look at the work of those who have been classified as the same generation within the large frame of Dansaekhwa (the Korean Monochrome movement) and captures the tension that it emits.
"Empty morph" is an empty form, and refers to "a form that has no meaning in itself, but whose appearance can be predicted in the surrounding environment, and as such, is a form that does not belong to any morpheme." The canvases of Tschoonsu Kim, Soohyeok Shin, and Kwangyup Cheon are the result of the accumulation of specific time and space and each artist's contemplation. However, the viewer cannot predict their complete process at all, and has no choice but to make a certain association and only have a visual experience of ‘seeing.’ The place where the abstractness meets is the very core of their work and the base of the strata. The original so (素), where everything is removed until there is nothing left in the end: their repeated work process is a methodology of muwi (wu wei, inaction, 無爲) and contemplation to return to this place.
(素)_empty morph
25 February - 03 April 2021
더페이지 갤러리 EAST
더페이지 갤러리는 김춘수, 신수혁, 천광엽 세 작가의 그룹전 «素 empty morph»를 통해 미니멀리즘의 큰 흐름 속에서 한국미술의 독특한 인자, 태도를 드러내고자 한다. 세 작가의 작업은 비목적성, 몸의 드림을 통하여 하나의 근원素으로 회귀하려는 공통의 과정을 추구하고 있다. 전시를 기획한 김용대 전 대구시립미술관장은 “반복성과 과정에의 주목이라는 측면에서, 삶을 기록하는 몸의 드림이라는 측면에서, 이들의 작업은 포스트 미니멀리즘과 친밀하다”고 이야기한다. 따라서 지금껏 단색화라는 큰 범위 내에서 세대로 분류되어왔던 이들의 작업을 보다 면밀히 들여다보고, 그것이 뿜어내는 팽팽한 긴장을 엮은 것이 이번 전시이다.
“empty morph”는 허형태(虛形態)로, “그 자체로는 의미가 없지만 전후 환경에서 그 출현을 예측할 수 있는 것으로서 어떤 형태소(素)에도 속하지 않는 형태”를 가리킨다. 김춘수, 신수혁, 천광엽의 화면은 특정한 시간과 공간 그리고 작가의 사유가 쌓인 하나의 결과물이다. 그러나 보는 이는 그들의 온전한 과정을 전혀 예측하지 못하면서 어떤 연상만 할 뿐, 단지 ‘본다’라는 시각적 체험만을 할 수밖에 없다. 그 추상성이 만나는 곳이 바로 작업의 핵심이며 그 지층의 기저이다. 비로소 모든 것을 제거하고 아무것도 없는 본디素, 그들의 반복되는 작업 과정은 이곳으로 돌아가려는 무위와 사유의 방법론이다.
Installation Views
Publications