智智, Lumière: Yoon Sang Yuel, Na Jeom Soo
The term “智智 (Jiji),” the highest form of wisdom, refers to a radiant knowledge and enlightenment, akin to the French word lumière, the light that makes things able to be seen. Contemporary Korean art often embraces new media and engages with modern materials while maintaining a disciplined attitude that pursues spiritual values and self-cultivation, which are highly regarded in the art world throughout East Asia. As leading established artists in Korea, Yoon Sang Yuel and Na Jeom Soo are grounded in traditional artistic philosophy, yet aim to unify life and art through new approaches to materials, demonstrating a self-cultivating dedication in their creative practice.
Yoon Sang Yuel’s Silence series explores the intersection of the analog and digital worlds, taking a deep dive into the theme of fear through optical art. Meanwhile, Na Jeom Soo’s works fuse the innate, life-giving energy of wood with creative thought, exploring the realm of abstract sculpture. The works of both artists guide viewers into a radiant world of enlightenment through art that seems to embody wisdom gained through self-cultivation over a long period of time.
Yoon Sang Yuel’s art invites viewers into a contemplative world, seeking wisdom within the light of profound darkness, while Na Jeom Soo’s pieces present moments of grasping the essence of life and death by offering an unfamiliar perspective on the original place of existence that traverses both the past and the future.
Na Jeom Soo (b. 1969) presents unrefined wood in amorphous forms with minimal intervention, revealing the material’s inherent properties as they are. His approach reflects a 30-year artistic journey, with these experiences serving as the driving force behind his work. Na conveys the essence of places he has been and moments he has experienced while traveling to remote corners of the world from a phenomenological perspective. His sculptures avoid representational forms, instead encapsulating a primal energy that holds traces of life and death.
Na recently participated in the Korean Crafts Show in Milan 2024: Thoughts on Thickness. At The Page Gallery, he took part in a two-person exhibition with Lee Kun Yong in 2018 and a solo exhibition in 2023. Some of his notable achievements include being named Artist of the Year by the Kim Chong Yung Museum (2016) and having one of his works selected as a symbolic art piece for the Sangam DMC (2009). Today, his works are part of the collections of the Chang Ucchin Museum of Art, Pohang Museum of Steel Art, and the National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea (MMCA).
Yoon Sang Yuel (b. 1970) repeats the act of line-drawing as a means of overcoming an inner fear. His signature Silence series presents linear paintings that combine analog lines with digital printing. Yoon meticulously draws countless delicate lines, repeating them ad infinitum, it seems. He then conducts visual experiments by structurally layering transparent materials, such as acrylic panels, resulting in a striking sense of depth that seems to touch the quiet inner world beyond the surface. This endless repetition of line-drawing, which is reminiscent of gathering fragments of everyday life, reflects the artist’s existential stance.
Yoon Sang Yuel was a resident artist at Cité internationale des arts in Paris (2007, France) and has showcased his works at a number of different international exhibitions, including the Korea-Vietnam Contemporary Art Exchange Exhibition (2019, Hanoi, Vietnam), Renzo Cortina (2015, Italy), and the Window of K-Art exhibition (2014, Indonesia). Some of his works are currently held in the collections of institutions such as the National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea (MMCA) and the Daegu Art Museum.
지혜 가운데 가장 뛰어난 지혜인 ‘智智(지지)’는 밝은 빛 ‘Lumière’처럼 빛나는 앎 중의 앎이자 깨달음 중의 깨달음을 의미한다. 한국 현대미술의 흐름은 새로운 매체를 적극적으로 수용하고 현대적 재료와 접속하면서도 동아시아적 예술 세계에서 중시하는 정신적인 가치와 수신(修身)을 지향하는 수행적 태도를 견지하고 있다. 윤상렬과 나점수는 한국을 대표하는 중견작가로 전통적인 예술철학적 태도를 근간으로 하되 재료에 대한 새로운 접근방법을 통해 삶과 예술을 일치시키고자 하는 수행적인 의지를 보여주는 작가들이다.
아날로그와 디지털의 세계를 교차하며 두려움에 대한 연구를 옵티컬아트를 통해 심층적으로 탐구하는 윤상렬의 침묵시리즈와 나무 본연의 생명력 있는 에너지를 창조적 사유로 접합하여 추상조각의 세계를 탐구하는 나점수의 작품은 마치 오랫동안 수행을 통해 갈고 닦은 지혜가 현현하는 듯 밝은 지혜의 세계로 관람객을 이끈다. 윤상렬의 작품은 관람객을 깊은 어둠의 빛 속에서 지혜를 궁구하며 사유의 세계로 인도하고, 나점수의 작품은 과거와 미래를 통과하는 존재의 본래 자리를 낯설게 바라보며 생사의 본질을 깨닫는 순간들을 선사할 것이다.
나점수(b.1969) 작가는 잘 다듬어지지 않은 나무를 최소한의 개입을 통해 비정형의 상태로 제시하여 재료의 물성을 그대로 드러낸다. 이것은 지난 30년 동안 걸어온 예술의 여정과 관계가 있는데, 이러한 경험은 그의 작업의 원동력이 되었다. 세계의 오지를 여행하며 만난 장소와 시간을 현상학적 시선으로 나무라는 재료에 함축적으로 제시하는 작품을 보여준다. 나점수의 나무는 어떠한 형상도 나타내지 않으며, 생과 사의 흔적을 오롯이 머금고 있는 원시적인 힘을 담고 있다.
나점수는 최근 밀라노 한국공예전: 사유의 두께(2024)에 참여했으며, 더페이지갤러리에서는 2018년도에 이건용 작가와 2인전, 2023년도에 개인전을 선보였다. 김종영 미술관의 올해의 작가상(2016), 상암 DMC 상징미술작품에 선정(2009)되었으며, 현재 그의 작품은 장욱진미술관, 포항시립미술관, 국립현대미술관에 소장되어 있다.
윤상렬(b.1970) 작가는 내면의 두려움을 극복하는 행위로써의 선긋기를 반복한다. 대표작 침묵 시리즈는 아날로그적 선과 디지털 프린팅의 선이 결합된 선형회화이다. 무수히 많은 섬세한 선을 불가능에 가까울 만큼 반복적으로 그어 내린 후 아크릴 판과 같은 투명한 재료를 구조적으로 쌓아 올리는 시각적 실험을 시도하는데, 이는 경이로운 깊이감을 연출하며 표면 너머의 고요한 내면의 세계에 닿을 것만 같다. 일상을 갈무리하듯 무한히 반복되는 선긋기 작업은 작가의 실존적 태도를 반영한다.
윤상렬은 파리국제공동예술체(2007, 프랑스) 레지던시를 거쳐 베트남 하노이 한국-베트남 현대미술교류전(2019, 베트남), 렌조 코르티나 (2015, 이탈리아), 한국의 아름다움을 여는 창(2014, 인도네시아) 등에 참여하였다. 현재 그의 작품은 국립현대미술관과 대구미술관 등에 소장되어 있다.
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나점수 Na Jeom Soo (b. 1969, Korea)
식물적 사유 Thoughts from the Plants
2009
Paint on wood
29 × 283 × 25 cm -
나점수 Na Jeom Soo (b. 1969, Korea)
식물적 사유 Thoughts from the Plants
2014
Wood
33 × 373 × 19 cm -
나점수 Na Jeom Soo (b. 1969, Korea)
무명(無名) - 정신의 위치 Being Nameless
2023
Paint on wood
17.5 × 63 × 10.5 cm -
윤상렬 Yoon Sang Yuel (b.1970, Korea)
Silence MA-33
2022
Sharp pencil on paper, digital printing on acrylic
122 × 122 cm -
윤상렬 Yoon Sang Yuel (b.1970, Korea)
A little brighter A little darker CA-7
2024
Sharp pencil on paper, digital printing on acrylic
122 × 122 cm -
윤상렬 Yoon Sang Yuel (b.1970, Korea)
A little brighter A little darker CA-9
2024
Sharp pencil on paper, digital printing on acrylic
122 × 122 cm
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