YANGHEE LEE Korean, b. 1976

Overview
Yanghee Lee proposes the concept and logic of "choreography' through various media such as performance, video, installation, and text and contemplates the language of performing arts. As a dancer who majored in Korean traditional dance, she newly recognizes the realm of traditional dance by asking questions about the form, characteristics, and intangible archetypes of dance. As someone who specializes in Korean dance and has harbored questions about the rigidity associated with traditional dance, Yanghee Lee possesses a subjective experience with deviating from the controlling order and gravitating toward off-center underground cultures, whether it is the electronic music and dancing of the club scene, rave parties, or techno culture in the 1990s. By making traditional dance and club dance a unique identity and history, her works question the attributes and attitudes of the act of dancing.
Lee received her Bachelor’s Degree in Korean Traditional Dance and her MA in Dance Education at New York University. She was the Fresh Tracks Artist of New York Live Arts and the Movement Research Artist-in-Residence. Lee was also a recipient of the Asian Cultural Council Fellow, Arts Council Korea grant, and Seoul Foundation for Arts and Culture grant. She has performed in the U.S., including at BAM Fisher, New York Live Arts, Kitchen, La MaMa, Judson Church, Center for Performance Research, Dixon Place, Watermill Center, etc. as well as The National Gugak Center, Arko Arts Theater in Korea. Lee's representative works include TWIG, MASS, A Hedonist, Hail, Gesamtkunstwerk, Dusk, and Unlearn.
 

뉴욕과 서울에서 활동하고 거주한다. 안무가 이양희는 퍼포먼스, 영상, 설치, 텍스트 등 다 양한 매체를 통해 공연 예술의 언어를 광범위하고 유연하게 사유하며 안무의 개념/행위/논리를 조명한다. 한국()무용을 전공한 무용수에서 출발하여 전통춤의 형태와 형식의 제약, 소멸한 무형과 변질된 원형에 대한 비평적 태도를 기반으로 삼는다. ‘전통이라는 이름으로 고 착된 한국 춤의 영역을 새로이 인식하면서 순수한 움직임의 형식과 언어 등을 재발견하며 그 근본적 속성과 태도를 이해해나가는 작업을 시도해 왔다공연 예술의 가치, 소유, 향유에 대해 질문하며 공연의 성질, 태도, 요소를 수평적으로 조명하고 구조적 설계하는 안무 방식을 제안하고 실험한다. 시간의 요소와 속성, 공간의 형태와 구성 요소, 관객, 공연 예술이 발현되는 순간의 유기적 관계성을 작업의 기반으로 활용 한다.

이화여자대학교에서 한국무용(1998)을 전공하였고, 뉴욕대학교 대학원에서 석사 학위 (2007)를 받았다. <코레오그라픽> 의 대표이며 Theatre C Company, The Syndicate 의 협업 아티스트로 활동하고 있다. 뉴욕 라이브 아츠(2011-2012, New York Live Arts) 와 무브먼트 리서치(2014-2016, Movement Research)의 상주 예술가, 아시아문화위원 회(2016, Asian Cultural Council)의 펠로십에 선정되었다. 대표작으로는 «트윅스트», «트위그», «쉬머링: , , , », «헤도니스트», «헤일», «연습 No.4», «언더그라운드 카페», «게잠트쿤스트벨크», «아티스트 토크», «더스크», «디스토티드», «언런: 형식과 상투» 등이 있다.

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