Yanghee Lee: Axis and Foot
더페이지갤러리는 안무가 이양희(b.1976)의 개인전 <축과 발>을 3월 22일부터 5월 25일까지 개최한다. 이양희는 한국 전통 무용을 배운 무용가로서, 한국 전통 무용 형식에서는 부각되지 않던 ‘안무’ 개념을 탐구하는 방법에서 작업의 출발점을 찾았다.
이양희가 고안한 12개의 연습 무용 가운데 하나에서 제목을 가져온 <축과 발>은 그가 발견한 한국무용의 가장 기본적인 원리에 조심스럽게 다가가는 전시다. 춤추는 몸의 중심이 ‘맺고, 풀고, 잡고, 어르면서’, ‘긴장하고, 뻗어나가고, 지탱하고, 지속하면서’ 세상과 호흡하는 원리를 탐구한다.
이 방향성을 토대로 그동안 작업했던 네 편의 영상작품을 선보이는 <축과 발>은, 이양희가 연구자의 태도로 한국무용의 중심을 인식하고, 그 원리를 실험하는 과정을 함께 하면서, ‘춤의 시작’ 이라는 본질적인 질문을 마주한다. 이를 통해 춤의 스펙터클을 걷어내고, 이양희가 집중하고 있는 춤추는 몸에 내재한 원리에 집중한다. 회전하는 몸, 상승하고 하강하는 몸, 리듬을 의식하는 몸, 훈련을 반복하는 몸이 전하는 춤의 ‘축과 발’은, 한국무용으로부터 출발했지만, 경계를 두지 않고 나의 춤을 발견해나가는 안무가 이양희의 좌표를 보여준다.
이양희는 공연예술의 언어를 다루는 예술가로, 일시적 극장을 만들거나 전시의 형태로 작품을 선보인다. 최근에는 춤을 구성하는 모든 것-신체, 쾌락, 형식(form)-을 영상 및 퍼포먼스로 풀어내는 작업을 해오고 있다. 이화여자대학교에서 한국 전통 무용을 전공하였고, 뉴욕대학교 대학원에서 무용 교육 석사학위를 받았다. 코레오그라픽 대표, 뉴욕의 Theatre C 컴퍼니와 The Syndicate의 협업 아티스트로 활동하고 있으며, 뉴욕 라이브아츠(2011-2012)와 무브먼트 리서치(2014-2016)의 상주 예술가, 아시아 문화위원회(2016)의 펠로십을 수상했다.
개인전 <IN> (휘슬, 2024), <DUSK> (아트선재센터, 2016), <Gesamtkunstwerk> (삼청각, 2019), <Hail> (d/p, 2020), <A Hedonist> (CHOREOGRAPHIC, 2022)를 비롯하여, <굿모닝 미스터 오웰> (백남준아트센터, 2024), <삶의 풍경: 오늘도 안녕하세요> (울산시립미술관, 2023), <극장> (부산시립미술관, 2023) 등 다수의 그룹전에 참여했다. 대표작으로는 «어피셔나도», «트윅스트», «트위그», «헤도니스트», «헤일», «게잠트쿤스트벨크», «더스크»,«언런: 형식과 상투» 등이 있다.
Yanghee Lee: Axis and Foot
22 MARCH - 25 MAY 2024
Tracking down the etymology of the dance is intriguing. The movements of tension, extension, support, and continuity are made to "remove the gap," "shake off the wrong," and "focus the mind" through effort and concentration. It seems self-evident that lurking beneath this web of meaning lies a message of the desire for life.
These specific movements of Yanghee Lee are deeply connected to her experience in dancing since childhood. While studying Korean traditional and modern Korean dance, he brings out both elements of the dances in her performance. The smile on her face before thinking, the flexible fingertips, and the footsteps that remain calm despite their multiple functions embody a sense of aesthetics within themselves. However, as she invested more of her time dancing the familiar dance she practiced, she became more conscious of her physicality, trapped in familiar movements, ultimately questioning the justification of the fundamental movements.
By expanding her boundaries as a traditional Korean dancer, Yanghee Lee invested in studying the source of the movements she learned, the essential movements in Korean traditional dance, forms, and breath. The works showcased at the exhibition result from studies of a primal form and universal manifestation of dance.
The four videos presented in this exhibition are centered on the principle embodied in the dancing body that Yanghee Lee focuses on, removing the spectacle of dance. The "axis and foot" of the dance is conveyed by the rotating body, the rising and falling body, the rhythm-conscious body, and the body that repeats the training. This shows the direction that Yanghee Lee takes from Korean traditional dance, going beyond the traditional frame.
As a choreographer who shares her artistic expressions via performance, Yanghee Lee creates a temporary theatre or presents her work as an exhibition. Her recent works are executed in videos and performances associated with a physical body, pleasure, and form - the main components of dance. Lee studied traditional Korean dance at Ewha Womans University and earned a master's in dance education at New York University. Lee is now a founder of Yanghee Lee Choreographic and works as a collaboration artist at Theatre C and The Syndicate, both located in New York. Lee was a resident artist at New York Live Arts (2011-2012) and Movement Research (2014-2016) and was granted a fellowship program at the Asian Cultural Council (2016).