NA JEOM SOO Korea, b. 1969

Overview
Na Jeomsoo doesn’t follow the trends of the time and resolutely upholds his own distinctive creative world. His works include a range of materials from stones, soil, straw, coal, synthetic resins, and film to mechanical devices that use motors. These materials are all presented in their pure material form and not as manufactured concepts.
 
The most eye-catching feature of Na Jeomsoo’s works might be that their materials were collected from nature. Free-form sculptures built out of planks of wood that are stacked on top of each other or balanced against each other are scattered here and there. In some works, the plates are visibly separated while in others, their points of connection are not visible, emphasizing how the wood has been cut down into thin planks. The meaning behind these works is similarly difficult to grasp. However, by taking time to observe the piece, one might discover the message that lies beneath the surface.
 
He chisels and saws at his works over and over to enliven their roughness. Despite the intensity of the labor, the artist enjoys and approaches his work as play. In his work he conveys the fullness of feeling and experience unique to himself amidst the frantic pace of modern life.
 
 
나점수는 시대의 흐름에 따르지 않는 독창적이고 확고한 작품 세계를 지키고 있다. 작품들은 나무를 중심으로 돌멩이, 흙, 지푸라기, 석탄, 합성수지, 영상, 모터를 사용한 기계 장치까지 다양한 재료들로 이루어진다. 핵심은 이 재료들이 거의 가공되지 않고 물질의 상태 그대로 제시된다는 것이다.
 
나점수의 작업에서 가장 눈에 들어오는 것은 자연에서 채취한 재료들이다. 균형을 맞춰 쌓거나 겹쳐 기댄 나무 판재로 만든 추상 조각들이 여기저기에 흩어져 있다. 어떤 작품에서는 판재들이 분리되어 있는 것이 보이지만, 어떤 작품은 접합 부위가 보이지 않아 통나무를 얇은 판재가 될 때까지 깎은 것을 알아차리게 된다. 작품의 의미가 무엇인지 파악하기 쉽지 않다. 하지만 시간을 두고 보면 표면 뒤에 숨겨진 어떤 메시지를 어렴풋이 발견할 수도 있다.
 
작가는 거친 표면을 살리기 위해 수천, 수만 번의 톱질과 끌질을 반복한다. 고된 노동이나 작가는 작업을 놀이하듯 즐긴다. 그는 작품을 통해 정신없이 바쁜 동시대 사회에서 그만이 온전히 느끼고 경험하는 시간을 표현한다.
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