IM HEUNG-SOON Korean, b. 1969

Overview
IM Heung-Soon is an artist and film director based in Seoul and Jeju Island. Early in his career, he worked with the 〈Seongnam Project〉 (1998-1999), an artist group dealing with the problem of unequal distribution of capital in Seongnam City. IM was also active in 〈mixrice〉 (2002-2004), a group that explores the concept of migration in contemporary society in various ways, including collaboration with migrant workers. With this awareness of the problem, he continues to speak about groups on the margins of social, political, and capitalist ideology, such as victims of massacres by the state, North Korean defectors, and female workers.
 
IM Heung-Soon was the first Korean artist to be awarded the Silver Lion at the 2015 Venice Biennale for his work 〈Factory Complex〉 (2014). It is a feature-length documentary dealing with the chronology of female labor in Korea, from the old Guro Industrial Complex factory workers to the Guro Digital Complex employees today. It is regarded as a work that has broken the boundary between film and the fine arts.
 
At the invitation of the Carnegie Museum of Art in Pittsburgh, USA, IM Heung-Soon drew international attention by showcasing 〈Good Light, Good Air〉 (2018), another of his works dealing with the modern and contemporary history of Korea and Argentina, at Carnegie International, an eminent biennale. The work was created in collaboration with novelist Han Kang (1970- ), who won the prestigious literary award Man Booker Prize. It depicts the pain of contemporary massacres perpetrated by the government in Gwangju, South Korea, and Buenos Aires, Argentina. The work was well received in Korea too.
 
IM Heung-Soon is solidifying his position on the international stage by receiving invitations from major art museums such as Tate Modern (2015), MoMA PS1 (2015), and the Centre Pompidou (2016). His works are in the collections of renowned domestic and foreign art institutions such as MMCA, LACMA, and Sharjah Art Foundation.
 
 
임흥순은 서울과 제주도에 기반을 두고 활동하는 미술가이자 영화 감독이다. 그는 작업 초기 성남시의 불균등한 자본 분배의 문제를 다루는 예술가 모임인 〈성남 프로젝트〉 (1998~1999)와 이주 노동자와의 협업과 같은 다양한 방식으로 현대사회 속 이주의 개념을 논하는 〈믹스라이스〉 (2002~2004)에서 활동했으며, 현재까지도 이러한 문제 의식을 갖고 국가적 학살의 피해자, 탈북자, 여성 노동자 등과 같이 사회, 정치, 자본적 이데올로기의 주변부에 위치한 집단에 대해 말하기를 지속하고 있다.
 
작가는 국내 최초로 2015년 베니스 비엔날레에서 그의 작품 〈위로공단〉 (2014)으로 은사자상을 수상했으며, 이는 옛 구로 공단의 여공부터 시작하여 오늘날 구로디지털단지의 여직원까지 한국 여성 노동의 연대기를 다룬 장편 다큐멘터리로 영화와 미술의 경계를 허문 작품으로 평가되고 있다.
 
미국 피츠버그 카네기 미술관의 초청으로 유서 깊은 비엔날레인 카네기 인터내셔널에서 한국과 아르헨티나의 근현대사를 다룬 그의 또 다른 작품인 〈좋은 빛, 좋은 공기〉 (2018)을 선보이며 국제적인 관심을 불러일으켰다. 영미권 최고 권위를 자랑하는 문학 상인 맨부커상을 수상한 소설가 한강 (1970-)과 함께한 이 작품은 대한민국 광주와 아르헨티나 부에노스아이레스에서 국가에 의해 자행된 동시대 학살의 고통을 그린 작품으로 국내에서도 호평이 이어졌다.
 
임흥순은 테이트모던(2015), MoMA PS1(2015), 퐁피두센터(2016) 등 굵직한 해외 미술관의 러브콜을 받으며 해외 무대에서도 입지를 톡톡히 다지고 있으며, 그의 작품은 국립현대미술관(MMCA), 로스앤젤레스 미술관(LACMA), 샤르자 예술 재단(Sharjah Art Foundation) 등 국내외 유명 미술기관에 소장되어 있다.
Exhibitions
Publications
News