Overview

In 1936, during Japanese colonial control in Korea, Lee Ufan was born in a small village. After moving to Japan at the age of 20, he studied philosophy and aesthetics. His artistic practice and the impressive amount of critical and philosophical texts he has produced have benefited greatly from this training.

As the principal thinker and practitioner of Mono-ha, a Japanese art movement connected to global Post-Minimalism that sprang from the antiauthoritarian and anticolonialist turmoil of the 1960s, Lee gained notoriety in the late 1960s. He is among the most well-known members of Dansaekhwa in Korea and Mono-ha in Japan. Mono-ha (School of Things), an art group that operated in Tokyo from 1968 to 1975, reinterpreted preexisting notions of art by investigating the interaction between natural and industrial materials and depicting their interdependent relationship through installations and sculptures.

Lee's ideas served as the foundation for Mono-ha theory, and his Relatum sculpture series is regarded as a symbol of the movement. Dansaekhwa originated in Korea consecutively in the middle of the 1970s as artists started experimenting with monochrome paintings to explore abstraction and materiality. He created a radical sculptural language centered around the idea of encounter to see the naked reality of what is actually before us and focused on "the world as it is" by contrasting natural and industrial materials.

 

Lee Ufan has held major solo exhibitions at Hamburger Bahnhof, Berlin(2023), the Solomon R. Guggenheim Museum, New York (2011), Château de Versailles, Paris (2014), Serpentine Gallery, London (2018), Centre Pompidou-Metz, Metz (2019), Dia:Beacon, Beacon, NY (2019), and Hirshhorn Museum Sculpture Garden (2019) amongst many others. Renowned international institutions include the Brooklyn Museum in Brooklyn, New York; the National Museum of Art in Osaka; the Museum of Contemporary Art Tokyo in Tokyo; the National Museum of Contemporary Art in Seoul; the Centre Georges Pompidou in Paris; and Tate Modern in London are among those that own his work.

 

1936년 일제지배 하의 한국에서 태어난 이우환은 스무살에 일본으로 건너가 철학과 미학을 공부했다. 그의  예술실천과 비평적이며 철학적인 텍스트는 이와 같은 토대에서 비롯되었다. 이우환은1960년대 반권위주의와 반식민주의의 흐름 속에서 포스트 미니멀리즘과 연결된 일본 미술 운동, 모노하의 주요 사상가이자 실천가로서 활동하였다.

1968년부터 1975년까지 도쿄에서 활동한 미술 그룹 모노하(사물의 학교)는 자연과 산업 재료의 상호작용을 탐구하고 설치와 조각을 통해 상호 의존적인 관계를 묘사하며 기존의 예술 관념을 재해석했다.

이우환의 사상은 추상과 물성을 탐구하는 한국 단색화 이론의 토대가 되었다.  <관계항> 시리즈는  단색화 운동의 대표 작품으로 꼽힌다. 그는 우리 눈앞에 있는 그대로의 실체를 보기 위한 만남이라는 개념을 중심으로 급진적인 조형 언어를 창조하며, 자연과 산업 재료를 대비하는 '있는 그대로의 세계'를 보여주었다.

 

이우환은 베를린 함부르크 반호프(2023), 뉴욕 솔로몬 구겐하임 미술관(2011), 파리 샤토 드 베르사유(2014), 런던 서펜타인 갤러리(2018), 메츠 퐁피두 메츠 센터(2019), 뉴욕 비컨 디아:비컨(2019), 허쉬혼 박물관 조각 정원(2019) 등에서 주요 개인전을 개최한 바 있다. 작품의 주요 소장처로는 뉴욕 브루클린의 브루클린 박물관, 오사카의 국립미술관, 도쿄의 도쿄 현대미술관, 서울의 국립현대미술관, 파리의 조르주 퐁피두 센터, 런던의 테이트 모던 등이 있다. 

Exhibitions